Tko je to osobni trener?

1891216_10152843975442446_1456693803084959406_n

U današnje vrijeme užurbanog života i obilja stresa kojem je urbani čovjek svakodnevno i kontinuirano izložen svakome je potrebna doza relaksacije i odmora. Aktivan odmor i rekreacija najbolji je način za eliminiranje nakupljenih negativnosti, održavanje psihofizičkog zdravlja i ravnoteže. Iako je kretanje jedna od osnovnih ljudskih potreba, ono dobroj mjeri danas izostaje iz naše svakodnevnice. Neka istraživanja govore da prosječna osoba provede preko 20 sati dnevno u sjedećem ili ležećem položaju, što su zastrašujući podaci uzmemo li u obzir da je naše tijelo sačinjeno od preko 700 mišića. Nužna mu je tjelovježba.

 

No, čovjek u velikom broju slučajeva nema pojma odakle bi i kako krenuo s aktivnošću, a i kada se napokon i odluči na tjelovježbu, vrlo često se događa da uplati mjesečnu članarinu za teretanu, a vježba tako da uzme novine i sjedne na bicikl.

Upravo je takvim “slučajevima” u procesu treniranja potreban nadzor stručne osobe, odnosno osobnog trenera. U modernim je zemljama takav personalizirani pristup treniranju jako razvijen i postoji točna klasifikacija svakog trenera. Što je trener stručniji to je i skuplji. U nekim zemljama poput Švedske i Engleske sat osobnog trenera može se kretati i do sto eura. Iako to u hrvatskim okvirima izgleda jako puno, mnogima nije problem izdvojiti određenu sumu novaca za vlastito zdravlje.

Dobro je poznato i da mnoge holivudske zvijezde vole prezentirati i plasirati svoja istesana tijela a na tome zahvaljuju ciljanim i profesionalno osmišljenim treninzima pod nadzorom osobnih trenera.

 

Osobni trener, međutim, nije osoba rezervirana samo za odabrane i bogate. Prilikom prvog dolaska u teretanu, trebali bi se upoznati sa osobnim trenerom, osobom koja je dovoljno stručna da može programirati aktivnosti prema potrebama, mogućnostima i željama svakog vježbača.

 

Edin Mehmedović, diplomirani je kineziolog i osobni trener koji već deset godina radi kao osobni trener muškaraca i žena koji žele podići razinu svoje tjelesne forme, dotjerati liniju, riješiti se viška “špeka” na ciljanim mjestima ili jednostavno putem tjelesne aktivnosti popraviti i poboljšati svoje zdravlje i podići kvalitetu života. Osobni trener je ujedno i stručnjak koji može u vrlo kratkom roku pomoći da otklonite probleme koje možda vučete godinama, kao što su vrlo često bolovi u leđima, vratu, posturalne disfunkcije poput skolioze ili lordoze, rekovalescentima pomoći da stanu na noge nakon operativnih zahvata, itd.

 

– Kada kažemo da je netko osobni trener, treba postaviti standarde. Prije svega da svojim stavom i nastupom dostojno prezentira zdrav i sportski stil života i da ga uistinu živi 24 sata na dan. Također, očekuje se da posjeduje formalno obrazovanje, višu trenersku školu i određeno iskustvo u radu. Pomoću navedenih odlika osobni trener će znati pristupiti svakoj osobi individualno. Ne postoje dvije iste osobe na ovom svijetu, pa tako niti program po kojem će one vježbati ne može biti isti. Program može imati neke slične sastavnice poput određenih vježbi, ali pod kojim opterećenjem ili intenzitetom će osoba provoditi određeni trenažni program, mora biti maksimalno personaliziran. Tu je i elementarna razlika između grupnog i individualnog oblika vježbanja. Iako grupni oblik vježbanja ima svojih prednosti, poput socijalizacije, motivacije rada u grupi, ipak ne može se mjeriti s osobnim iskustvom koje se stječe radeći sa osobnim trenerom. Od prilagođavanja opterećenja i intenziteta pa sve do efikasnosti i ekonomičnosti vremena provedenog s osobnim trenerom. Užurbani ritam života ne ostavlja previše slobodnog vremena stoga ono vrijeme koje imamo treba maksimalno iskoristiti, pa tako moji klijenti odvoje šezdesetak minuta za jedan trening, u razmacima od minimalno dva pa sve do pet puta tjedno – govori Edin Mehmadović.

 

 

Intenzitet i učestalost treniranja pod nadzorom osobnog trenera određuje se prema ciljevima koje si polaznik odredi u određenom vremenskom periodu, bilo to mjesec dana ili pola godine. S druge strane, postoje oni koji su prihvatili aktivni život kao dnevnu rutinu, i vježbaju pet puta tjedno.

Prosječno trajanje treninga s osobnim trenerom je oko sat vremena i sastoji se od nekoliko dijelova. Počinje s miofascijalnom masažom pomoću foam rollera, preko vježbi za razvoj mobilnosti, stabilizacije i jačanja mišića trupa, do glavnog dijela treninga koji je direktno vezan uz cilj, pa do istezanja i početka oporavka nakon aktivnosti.

-Iako to zvuči kao dosta posla, u praksi je vrlo jednostavno, i kad uđe u rutinu, teče vrlo glatko. Presudan je konstantan nadzor nad provedbom vježbi, kako bi one bile izvedene precizno – kaže Edin Mehmedović.

Demonstracija od strane trenera je poželjna u početnoj fazi učenja vježbi ali se nakon nekog vremena ne preporučuje, zbog razvoja motoričke kontrole pokreta, aktivnijeg učestvovanja klijenta i njegove veće koncentracije prilikom izvedbe vježbi.

 

-Važno je naglasiti kako se apsolutno uvažavaju sve želje klijenta, ali se prije svega mora voditi briga i o unapređenju zdravlja. Klijent najčešće pati na estetiku, teži izgradnji mišića ili smanjenju potkožnog masnog tkiva, a mi treneri trebamo obratiti pažnju i na opće stanje organizma: od mogućih posturalnih disfunkcija (posebno kralježnice) ili smanjenih radnih kapaciteta kardiovaskularnog aparata, pa do smanjene mobilnosti zglobova ili fleksibilnosti. Tu je trenerovo znanje presudno. Nužan je kolaž znanja i sposobnosti koja se isprepliću i daju osobnom treneru alat za rad. Kada trener ima širinu u spoznajama o ljudskom pokretu, tijelu i psihologiji vježbanja, lakše će pogramirati trenažne operatore, jer ne odgovara svakoj osobi jedan te isti modalitet. Stoga je važno da trener upozna sve smjerove, od body buildinga, pilates i yoga tehnika, funkcionalnog treninga sa rekvizitima poput girji, TRXa, ili medicinki, pa do vrlo popularnog Crossfita ili nadolazećeg medicinskog i rehabilitacijskog fitnessa. Naravno, svatko će se pronaći u nečemu što mu najviše odgovara i ideja je da upravo na taj način profiliramo struku i osobe stručne za rad s ljudima koji žele vježbati body tehnike ili crossfit. Trener koji se stalno ne usavršava ili ne nadograđuje postojeća znanja, ne može pratiti konkurenciju – kažđe Edin Mehmedović.

 

Radno mjesto osobnog trenera najčešće je teretana ili fitness studio. Prostor koji se sastoji od sprava za vježbanje, kardio sprava, utega itd. Međutim, ponekad se može primijetiti kako osobni trener ne koristi gotovo ništa od navedenoga. Edin Mehmedović kaže da su mu dovoljna svega dva kvadratna metra da napravi odličan trening.

 

-Osobno jako volim držati treninge u prirodi zbog energije koju možemo pronaći samo vani i vrlo često se odlučim svoje klijente odvesti u prirodu kako bi ih napunili energijom. Iako trening iscrpljuje energetske resurse u tijelu, on istovremeno i puni. Nadisati se svježeg zraka, odraditi aerobni trening i proventilirati pluća i srce, ili tonizirati mišiće s jednostavnim treningom snage ima nebrojeno puno pozitivnih učinaka. Trener kojem klijent svaki puta jedva hoda van iz fitnessa nakon treninga je gonič robova, a ne stručnjak za tjelovježbu, i takvima nije mjesto da rade sa ljudima i ugrožavaju njihovo zdravlje. Dozirati opterećenje i znati prepoznati emocionalno i fizičko stanje vježbača stvara razliku između vikend seminar trenera i stručnjaka za tjelesnu aktivnost – kaže Edin Mehmedović.

Nemoguće je profilirati idealnog kandidata kojem treba osobni trener. Iako su to vrlo često ljudi koji pate zbog estetike, previše masnog tkiva ili premalo mišićne mase, ipak moje iskustvo kaže kako su to najčešće ljudi koji razumiju što znaći u zdravom tijelu zdrav duh. Uspješan osobni trener nije onaj koji ima stotinu klijenata, već onaj koji uspije dugo zadržati zadovoljnog i zdravog klijenta.

Leave a Comment

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Scroll to Top