Primjena Grid pjenastog valjka

trigger-point-terapija

Uvod

Pojam miofascijalne masaže najčešće je bio vezan uz kondicijsku pripremu sportaša, i to u segmentu pripreme sportaša za trenažne procese, te na kraju aktivnosti u svrhu oporavka sportaša. Kao sredstvo se uglavnom koristi pjenasti valjak ili masažne loptice, koje imaju funkciju dubokotkivne inhibicije i aktivacije mišića, s ciljem povećanja prokrvljenosti i bolje komunikacije centralnog živčanog sustava s receptorima u inhibiranom mišiću. Cilj ovog rada je prikazati tehnike pomoću kojih postižemo maksimalnu iskoristivost pjenastog valjka, te usporediti nekolicinu valjaka sa njihovim karakteristikama. Kompanija koja se pozicionirala na tržištu kao lider u distribuciji rekvizita za miofascijalnu masažu je TriggerPoint Performance koja potječe iz SAD-a. U njihovoj paleti proizvoda najprodavaniji je Grid 1.0, pjenasti valjak izrazite čvrstoće i otpornosti.

 

Osnovne informacije o Triggerpoint performance kompaniji

Kompanija je osnovana 2002 godine. Osnivač je Cassidy Phillips, vrhunski sportaš, triatlonac koji je završio tri Ironmana. Proizvode je prvo počeo proizvoditi samostalno iz sušte potrebe jer nakon dijagnosticirane kronične fibromialgije nije bio više u mogućnosti baviti se vrhunskim sportom. Isprobavši sve oblike terapije, zaključio je kako mu sistem otpuštanja trigger točaka donosi najbolje rezultate. Stoga je odlučio svakodnevno djelovati na svoje stanje, a za to su mu poslužili proizvodi koje je izrađivao. Danas kompanija proizvodi i prodaje na desetke različitih proizvoda u svrhu miofascijalne masaže, a ovo su samo neki od njih:

  1. Grid pjenasti valjak
  2. Footballer
  3. Quadballer
  4. Cold roller
  5. TP Massage ball
  6. TP Factor ball
  7. GridSTK
  8. Nano roller
  9. T Roller

Kontraindikacije

Postoje stanja i bolesti pri kojima se ne preporuča provođenje miofascijalne masaže, ili je ono limitirano na određena područja. Ovo je popis tih stanja i bolesti:

  • osteoporoza – slabljenje kostiju
  • antikoagulantna terapija – stvaranje modrica i sporo zacjeljivanje
  • dijabetes – oprez na stanje tkiva i gubitak osjeta; ne provoditi masažu na dijelovima tijela gdje je ubod inzulinske injekcije
  • visoki krvni tlak – ne masirati na način da klijent zadržava dah; bolna masaža nije dobra jer dodatno povećava krvni tlak (ne ležati na podu)
  • trudnoća – prva tri mjeseca postoji rizik od pobačaja (osobito u području zdjelice, abdomena, aduktora, abduktora, stopala)
  • varikozne vene – ne masirati preko vena.
  • kritične točke – vrat, pazuh, prepone, abdomen, donji dio leđa, stražnja strana koljena.

 

Miofascija

Fascija se sastoji uglavnom od gusto protkanih vlakana kolagena koji tvore sustav mreže koja obavija cijelo tijelo, odvaja i prožima svaki mišić, kosti, živce, krvne žile i organe. Svaki djelić protkan je njome. Fascija štiti, povezuje i «drži nas u ljudskom obliku ».

Obavija se oko svakog pojedinog dijela, držeći ih odvojenim i dozvoljavajući im da nesmetano i lagano kližu tijekom pokretanja. Ona je snažna, skliska i mokra. Tvori koru oko mišića jer je kruća, stvara otpor pri pretezanju i ponaša se kao anatomska kočnica za uzbunu. Ona povezuje organe sa rebrima, mišićima i sve kosti jedne s drugim. U tehničkom smislu tvori unutrašnjost za balansiranje stresa i tako čini mobilnu, fleksibilnu i elastičnu jedinicu ljudskog tijela.
Ono što potiče na razmišljanje je činjenica da fascija nije samo plastični omot. Ona se kontrahira, osjeća i utječe na način našeg pokretanja.
To je naš najbogatiji osjetni organ koji posjeduje mogućnost da se kontrahira neovisno od mišića kojeg okružuje i odgovara na stres bez voljne komande. To je bitno jer na taj način utječe na pokretanje, bilo to na dobar način ili loš.

Na primjer, ako uhvatimo ovratnik majice i dobro ga nategnemo, cijela će majica dati odgovor, leđa se povlače kao i rukavi. Tako otprilike i fascija djeluje. Kada bi ovratnik nategnuli i držali 8 sati koliko otprilike provedemo za stolom ili u autu, ili kad bi ga nategnuli 2500 puta koliko koraka napravimo u polusatnom trčanju, vjerojatno više ne bi ličio na ovratnik i ne bi bio u najboljem stanju. Na sreću, fascija je čvršća od majice i ima razne načine samoizlječenja. U idealnom stanju fascija će biti glatka, mekana i klizat će lagano dozvoljavajući nam da se pokrenemo i istežemo u punoj dužini u svakom smjeru i svaki put će se vratiti nazad u normalno stanje. Nažalost, u puno slučajeva fascija ne zadržava optimalnu fleksibilnost, oblik i teksturu. Manjak aktivnosti zacementirat će nekad suptilna vlakna. Kronični stres čini vlakna zadebljalima kao pokušaj zaštite mišića. Loša postura i manjak fleksibilnosti u kombinaciji s lošim ponavljajućim pokretima povlače fasciju u ukorijenjeni obrazac. Adhezije nastale na oštećenim vlaknima teško se mijenjaju. Fascija je svugdje i unutar nje postoje adhezije i područja koja su kruta ili rigidna.
To i nije tako loša vijest obzirom da se učinjena šteta može povratiti

Što sve utječe na fasciju:

  1. pogrešan opetovani uzorak gibanja
  2. okolina
  3. dehidracija i način prehrane
  4. ozljeda

Zaključak

 

Prednosti korištenja pjenastog valjka su neosporne. Od subjektivnog osjećaja ugode koju stvara miofascijalna masaža, pa do stvarnih učinaka poput povećanja prokrvljenosti muskulature, povećanja opsega pokreta pripadajućih zglobova te smanjenja zamora mišića. Kod korištenja pjenastog valjka u pripremnoj fazi treninga trebalo bi se usredotočiti na aktivaciju muskulature koja će biti dominantno aktivirana u glavnom dijelu treninga. Tempo izvođenja masaže bi trebao biti srednji, s ciljem povećanja prokrvljenosti i povećanja opsega pokreta u pripadajućem zglobu. Oporavak nakon trenažne aktivnosti počinje na samom kraju trenažne aktivnosti, a preporučljivo bi bilo započeti s miofascijalnom masažom. Tempo izvođenja je spori, u ritmu disanja koje ima itekako važnu ulogu u provođenju masaže te usmjeren na povećanje cirkulacije kako bi se otklonili svi eventualni metabolički nusprodukti trenažne aktivnosti. Na tržištu postoje mnogi različiti modeli pjenastih valjaka, a mi smo u ovom radu nabrojali tek nekolicinu istaknutijih. Ono na što treba obratiti pozornost prilikom izbora valjka, su njegove karakteristike, od tvrdoće, dužine, funkcionalnosti, antiseptičkih svojstva, održavanja, pa do trajnosti i ekonomske isplativosti.

 

Leave a Comment

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Scroll to Top